Maandag 28 november en de rest van de week

4 december 2022 - Worcester, Zuid-Afrika

Nou ik zit echt wel in het midden van de jungle ( of wordt dat niet zo genoemd in ZA?)

Enfin

Vannacht weer mogen genieten van leeuwengebrul ( luister maar na de video) en ook al zitten ze veilig achter electrische hekken, soms voelt het bijna of er zo 1 je kamer kan binnenlopen. Uiteindelijke weer ingeslapen om rond zessen weer wakker gemaakt te worden door een harde knal. Je schrikt je echt het laplazerus!

Het zijn apen die vanuit de bomen op mijn golfplaten aluminium dak springen. Oke denk je dan, ik draai me gewoon weer om maar 5 minuten later weer Bam!! Nogmaals omgedraaidmaar 5 min later weer! Toen maar opgestaan en even goed naar buiten gegaan en ja hoor daar liepen jut en jul aan het eind van de bush. Slapen zat er toen niet meer voor mij in.

Inmiddels een tijd niet meer geschreven, veel indrukken opgedaan!

Zo draai ik mee in het dagelijkse ritme van Daktari, lesgeven en stabling (dieren hun kooi schoonmaken en ze te eten geven). Maandag vooral meegekeken en inmiddels ook lesgegeven. Er komen iedere week 8 kansarme kinderen, 4 meisjes en 4 jongens in de leeftijd12/13  jaar.

Er wordt vanalles onderwezen zoals in het begin een beleefdheidsles, van alles over dieren, klimaat, drugsgebruik (waarom dit gevaarlijk is) tot een safe sex les ( bij de safesex les wordt de groep opgesplitst  in meisjes en jongens). De lessen worden altijd door 2 vrijwilligers gegeven en er is ook altijd een medewerker aanwezig die Sepedi (lokale taal) praat om soms dingen te vertalen.

Het is een leuke groep kinderen! De groep van deze week spreekt goed engels en sommige hebben bijzondere namen  zoals bijvoorbeeld Innocentia, Gift of Remember 😅

Dinsdagmiddag ben ik meegeweest naar de eco club. Hierbij wordt lesgegeven aan kinderen bij een secondary school( leeftijd ongeveer 13 jaar) en de klas is ongeveereen man of 35. Eigenlijk zouden er 100 kinderen in de klas zitten maar veel kinderen komen niet opdagen. Deze les was de  1 na laatste les voor de afronding van het programma en we gingen de kinderen helpen om hun presentatie voor donderdag voor te bereiden. De meeste die er zijn doen goed hun best maar de uitdaging zit hem vooral in die paar die onverschillig lijken. Het lesprogramma heeft grotendeels dezelfde onderwerpen als het lesprogramma op Daktari. En de groepjes van 8 op Daktari komen ook o.a.van deze school.

Donderdag is het vroeg opstaan (4 uur!!) want ik doe mee aan een excursie om een olifantenkudde te gaan bekijken. Het is een dik uur rijden en de wegen zijn niet overal even goed. Bijvoorbeeld als je van Daktari naar Hoedspruit rijdt ben je 20 min bezig om van het gebied van Daktari af te komenvia een hobbelig zandweggetje om daarna op een grotere zandweg te komen waarna het weer 15 min duurt voor we op een geasfalteerde weg zijn (die ook de nodige kuilen bevat).

Aangekomen zien we het grootste gedeelte van de kudde het park ingelaten worden (ze komen iedere avond terug in hun stal) en dan krijgen we een hele uitleg over de olifanten. Hierna is het voertijd. We mogen de olifanten voeren, aanraken en knuffelen.

DSCN9180RSCN9207

Je kunt een handvol brokken in de slurf leggen maar je kunt het ook gelijk in hun mond doen. Je zegt dan; up terwijl jezelf je handen ook omhoog doet en de olifant tilt zijn slurf op. Daarna zeg je mouth open en de kolos doet zijn mond open Daarna kun je hem aaien,zelfs over zijn oren. Het zijn fantastische beesten! Onderweg terug naar Daktari verschillende beesten gespot.

CM_Photogrid_1669892268762

Na nog een laat ontbijt in Hoedspruit weer terug naar Daktari want vanmiddag hebben de kids hun presentaties van de Eco club en krijgen ze de certificaten voor het volgen van de cursus (het is hier bijna zomervakantie). Ze mogen allemaal 2 mensen meenemen maar de ervaring is dat niet iedereen dat doet.

In een klaslokaal op school wordt alles gereed gemaakt en de meeste vrijwillgers zijn er bij.

DSCN9280DSCN9247DSCN9307DSCN9316

De presentaties worden gehouden en daarna  worden de certificaten uitgereikt en kan het feest beginnen. Daktari verzorgt het eten en drinken en er wordt gedanst en veel plezier gemaakt, ( zie ook de video)

RSCN9338DSCN9317DSCN9310DSCN9326

Doodop maar voldaan rijden we terug naar Daktari waarna de dieren nog verzorgd moeten worden,

Na het avondeten is er Bonfire. Met de kids, staff en vrijwilligers wordt er rond het vuur spelletjes gedaan en gezongen. En ik probeer de afrikaanse liedjes zo goed als mogelijk mee te zingen. Op het eind moet iedereen het volkslied zingen van zijn land en (dankzij google) brengen we het er goed vanaf. Tevreden rol ik mijn bed in.

Vrijdag

Na de gewone routine gaan deze ochtend de kids  oefenen met hun de speech die ze gaan voordragen om 11 uur. We geven wat tips. De kids gaan daarna inpakken en de vrijwilligers kiezen de student van de week. Deze maken we bekend na dat iedereen zijn speech heeft gehouden.

En dan is het alweer 11 uur. 1 voor 1 lezen ze eerst hun beloftes op die ze gisteren geschreven hebben zoals; dat ze safe sex gaan hebben en dat ze de boodschap van Daktari om Zuid Afrika een betere plek te maken zullen delen met andere. Daarna volgt hun Speech. Die bevat  bijvoorbeeld waar ze van genoten hebben en wat hun favoriete les was. De student van de week is Remember. Hij krijgt een plant aangeboden en mag een middag op safari in het Krügerpark. Hij glimt van trots.

28 nov- 2 dec

Tot zover mijn eerste week hier

DSCN9217DSCN9193DSCN9097RSCN9206

1. S*:
    4 december 2022
    Fijn te lezen dat je goed bezig gehouden wordt 😉 geniet er goed van. Dikke 😘
  2. Daphne:
    4 december 2022
    Enerverend Louise! Fijn te lezen dat het zo goed gaat!
    Liefs x
  3. Marianne van den Kroonenberg:
    4 december 2022
    Wat leuk om je zo te kunnen volgen Mariëlle! En wat een geweldige foto’s! Super dat je dit doet.
  4. Chellie:
    ❤️❤️❤️❤️
  5. Lilian Teeuwen:
    4 december 2022
    Waat ein ervaring, dich bis good bezig👏🦁🐒🐘
  6. Ingrid:
    Mooie verhalen Marie, nog veel plezier 😘
  7. Mariëlle:
    6 december 2022
    😘😘
  8. Christel:
    5 december 2022
    whoooh wat een indrukken doe jij op, echt super dat je dit doet !!
    Mooi verslag en schitterende foto's, thanks voor de update
    xx chris
  9. Mariëlle:
    6 december 2022
    😘😘
  10. Sandra:
    16 december 2022
    Hoi Marielle, Gaat het wel goed?? Niet opgegeten door de leeuwen hoop ik?? Het is zo stil.....
  11. Mariëlle:
    18 december 2022
    Hoi Sandra
    Helaas onverwacht terug naar NL. Mijn zwager is plots overleden 😓
  12. Truus Van den Hoek:
    17 december 2022
    Geweldig wat een ervaringen en indrukken!!😘