Namibië 1

4 januari 2023 - Windhoek, Namibië

Namibië 30 december

Na een probleemloze vlucht naar Joburg de 29e strijk ik, ’s avonds laat, neer in een hotel vlakbij het vliegveld. De volgende ochtend om 6 uur op om mijn vlucht naar Namibië te halen. Hier geen lange wachtrijen dus al snel ingecheckt en mijn vlucht vertrekt netjes op tijd. In Windhoek aangekomen regel ik een simkaart en wat cash en ik de airport shuttle van het hotel wacht op me. Na een half uurtje kom ik bij het hotel aan en de rest van de middag lekker aan het zwembad liggen lezen  en foto’s maken (prachtig uitzicht en allerlei vogels en hagedissen)

20221230_151849RSCN9488RSCN9496RSCN9487MousebirdRSCN9470

Na een lekkere maaltijd

20221230_182619

naar bed want ik heb een beetje een slaapachterstand.

De volgende morgen wordt ik opgehaald voor een citytour door Windhoek. Petrus (de gids) weet erg veel over de geschiedenis van Windhoek en Namibië. De Duitsers hebben hier behoorlijk huisgehouden vnl door een wraakactie van keizer Wilhelm. 80.000 mensen van de lokale bevolking ( stammen Nama en Herera) zijn afgeslacht voor vergelding van het doden van 1000 Duitse soldaten. Voor meer geschiedenis verwijs ik naar Wikipedia ;)

20221231_10281920221231_105026

In de laat 19e eeuw lagen in Windhoek (zo heette het toen nog niet) de diamanten voor het oprapen en alle buitenlanders die daar kwamen hebben daar letterlijk een steentje van meegepikt. Voor de toenmalige bewoners waren het gewoon stenen waar ze geen waarde aanhechten en ze lieten de buitenlanders dan ook gewoon hun gang gaan.

Petrus neemt me mee naar de Christchurch.

20221231_102504

Daarna ook nog wat monumenten bezocht alvorens we naar de markt in het township gaan. Hier krijg ik uitleg over het lokale eten en de kruiden (Kapana) die hier overal overheen worden gestrooid. Namibiërs zijn geen vegetariërs, er wordt hier door de overheid dagelijks veel koeien geslacht en iedere dag wordt hier beef gegeten, wat trouwens erg lekker is. Ik heb dit nl mogen proeven tijdens onze lunch op de markt.

20221231_11472020221231_113438

Hierna rijden we door naar een centrum Penduka waar alleenstaande vrouwen verblijven(soms met kinderen) en ze hier een vak geleerd wordt zodat ze voor zichzelf kunnen zorgen.

20221231_12335520221231_125303

Aan het einde van de tour nog wat boodschappen gedaan voor mijn autorit morgen van 242 km. Terug bij het hotel weer in standje rust en ’s avonds weer lekker in het hotel gegeten. Na het eten gewoon naar bed, ook al is het oudejaarsavond want morgenvroeg heb ik geregeld dat ik om 8.00 mijn auto op kan halen. Om 12.00 wordt ik even wakker van het geknal van een champagnekurk n vanuit mijn raam zie ik wat vuurwerk voordat ik weer ga slapen. Gelukkig Nieuwjaar iedereen!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Chellie:
    4 januari 2023
    Happy New Year! 🍾
  2. Alexandra:
    Nog de beste wensen!
  3. Christian:
    5 januari 2023
    Gelukkig nieuwjaar Marielle! Vind het erg leuk om je reisverhalen te lezen. Waan ik me ook een beetje in het buitenland.
  4. Jack:
    5 januari 2023
    Beste wensen , leuk verhaal en mooie foto’s.
  5. Eveline:
    6 januari 2023
    De beste wensen voor jou Marielle en geniet nog maar even lekker daar!