Cheetah encounter, strand Sommerset, museum Sixth district, chicken Buriyani, Compagny park

11 mei 2022 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na gisteravond compleet fysiek ingestort te zijn, ben ik vanochtend eigenlijk om 6 uur al klaar met slapen. Ik dwing mezelf om tot7 uur te blijven liggen en ga dan wat rommelen op  mijn kamer zodat ik om half 8 aan het ontbijt zit. Ik zie de zon opkomen en heb zin inde dag die komen gaat.

Vanmorgen heb ik een excursie geboekt waarvan 1 gedeelte een ontmoeting met een Cheetah is. Het heet de cheetah outreach

Folder Cheetah OutreachHet is een programma om mensen meer  begrip te laten krijgen voor Cheetahs. Ze fokken bijvoorbeeld ook honden die Farmers kunnen gebruiken om hun vee te beschermen. Blijkbaar associëren Cheetahs honden met mensen en als een hond het vee beschermt dan zal de  cheetah het vee niet aanvallen. De farmers hoeven hun vee dan niet op andere manieren te beschermen zoals doodschieten of vergiftigen van Cheetahs. Win/ Win

Cheetah mannetje

De Cheetah die ik heb mogen aaien heet Tobias en is een mannetje. Mannelijke Cheetahs leven in groepen en gaan een band aan met elkaar voor het hele leven. Daar in tegen leven de vrouwtjes solitair. Tobias en de andere Cheetahs in de outreach zijn speciaal gefokt hiervoor en zijn aan mensen gewend. Zodra ze hun halsband accepteren ( ze kunnen deze ook weigeren!) dan weten ze dat ze geaaid worden door mensen. Het is prachtig om zo dicht bij zo'n machtig dier te zijn.

Cheetah Tobias aaien

Daarna met mijn chauffeur naar Sommerset strand. Met mijn voeten in het water door de Indische Oceaan gelopen (ongeveer 15°C) en hierna een klein stukje van de Garden route gereden. Gestopt op een plek waar van juni tm oktoberwalvissen te zien zijn maar nu dus niet.

Sommerset strand

Tijdens het terugrijden een deal met de chauffeur gesloten voor morgen. Hij rijdt me naar een Gamedrive bij  Aquila Game Reserve, ongeveer 200 km van Kaapstad.

De Chauffeur Elifas, zet mij af bij het Sixth District museum,wat ik ga bezoeken. Dit museumlaatzien wat er gebeurd is tijdens Apartheid. Hoe mensen op kleurgescheidenworden en niet meerigeselecteerden n de stad ogen wonen maar naar Townships verordonneerd  worden. Mijn gids van zaterdagvertelde hoe op kleur geselecteerd werddoor bijvoorbeeld de penciltest. Bleef deze potloodin je haar hangen danwerd je ingedeeld bij black en anders bij coloured. De mensen die als black ingedeeld waren het slechts af want die moesten naar de townships. De coloured moesten naar de flats waar de behuizing nog enigzins redelijk was. Stel je voordat je van de 1 op andere dag je spullen moet pakken en je moet vertrekken omdat je nietwit bent, afschuwelijk! De meeste hadden maar 1 koffer bij zich!

Op longstreet market heelijk gelunched met Chicken Biriyani. Het was veel te veel dus heb ik het restje in laten pakken voor vanavond.

Eekhoorn

Daarna via een omweg teruggelopen, via de het Company garden. De company garden dateert van de tijd van de VOC. Hier werd vroeger fruit en groente geteeld voor de V.O.C vaarders. Ik heb heerlijk op een bankje gezeten en eekhoorntjes gefotografeerd voor ik teruggelopen ben naar mijn hotel.Dit was mijn maandag 😁

10 mei

Vandaag ben ik op pad met dezelfde chauffeur als gisteren. We gaan naar Aquila game reserve. Dit is 2 uur rijden vanaf Kaapstad.

Aangekomen in Aquila, krijg ik gelijk een glas champagne aangeboden. Rustig op een zonnebed liggend nip ik hiervan en geniet van de mooie omgeving. Voor de gameddrive geniet ik nog vaneen uitgebreidde lunch en dan is het tijd voor de gamedrive. Olifanten, leeuwen, zebra's giraffe, struisvogels, buffels wildebeast en nijlpaarden worden op de foto gezet.

NijlpaardenDSCN8345DSCN8302DSCN8375

Het is een erg droog gebied met weinig begroeing en niet de mooiste gamedrive maar van beestjes kijken wordt ik altijd blij. Leer weer veel bij zoals dat neushoornhoorn ieder jaar 10 cm groeit. Uit voorzorg zijn de neushoorn hoorns afgezaagd tot 10 cm om het stropen tegen te gaan. Ze hebben hier 3 maanden geleden nog 3 neushoorn verloren aan stroperij van de hoorns, afschuwelijk!

Dat is tevens een mooi bruggetje naar mijn plannen/voornemen om 3 maanden vrijwilligerswerk te gaan doen op de Wildlife Forensic  Academy in november. Dit is tenslotte de reden dat ik nu afgereisd ben naar Zuid Afrika, om bij de opening van de WFA te zijn.

11 mei

Het gebouw WFAWFA nagebootste crimescenesWFA nagebootste crimescenes 2

Vandaag de eerste dag van het programma van de WFA ( programma duurt 5 dagen). Veel mensen uit Nederland van universiteiten en hogescholen maar ook investeerders en entrepeneurs. Ook uit zuid Afrika,Engeland en Canada zijn er proffesoren die de academy een warm hart toe dragen. En natuurlijk de founders. Neem gerust een kijkje op de website https://wildlifeforensicacademy.com/  Gespekken, ideeën en discussies over hoe we stroperij en dus de afnemende biodiversiteit kunnen stoppen of in ieder geval afremmen. Allemaal gepassioneerde mensen met hetzelfde doel, de wereld een beetje beter maken.

1. Ninie:
    12 mei 2022
    Mooi verhaal Jellie, wij zijn zo benieuwd naar al jouw belevenissen in dat prachtig land van de majestueuze wild lief ! Keep us posted. Take care en lieve groeten let Remunj.